Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΙΓΝΑΤΙΟΥ τοῦ Θεοφόρου, καὶ Προεόρτια τῆς κατὰ Σάρκα Γεννήσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.

Λαβὼν ὁ θεῖος Ἰγνάτιος τὴν τελευταίαν ἐκείνην ἀπόφασιν, ηὐχαρίστει μεγαλοφώνως τὸν Κύριον καὶ κάμνων προσευχὴν παρεκάλεσε διὰ τὴν Ἐκκλησίαν καὶ παρέδωκεν εἰς τὸν Θεὸν τὴν ποίμνην του μετὰ δακρύων δεόμενος νὰ τοὺς περισκέπῃ καὶ νὰ τοὺς διαφυλάττῃ ἕως τέλους εἰς τὴν εὐσέβειαν· ἔπειτα ἠκολούθει τοὺς στρατιώτας ἀγαλλιώμενος. Φθάσαντες δὲ εἰς τὴν Σελεύκειαν εἰσῆλθον εἰς πλοῖον καὶ διερχόμενοι ἀπὸ τὴν Σμύρνην ἐχαιρέτησε τὸν ἱερὸν Πολύκαρπον καὶ τοὺς λοιποὺς Ἐπισκόπους καὶ Ἱερεῖς, οἵτινες συνήχθησαν ἀπὸ πᾶσαν Ἐκκλησίαν τῆς Ἀσίας, μὲ τὸν σκοπὸν νὰ τὸν ἴδουν καὶ νὰ ἀπολαύσουν τῆς γλυκυτάτης διδασκαλίας του, ἀσπαζόμενος δὲ ἅπαντας, τοὺς παρήγγειλε νὰ εὔχωνται δι’ αὐτόν, ὅπως μὴ ἐμποδισθῇ ὁ δρόμος τῆς ἀθλήσεώς του, ἀλλὰ νὰ ἀξιωθῇ νὰ τὸν φάγουν τὰ θηρία, διὰ νὰ ὑπάγῃ ταχέως πρὸς τὸν ποθούμενον. Ταῦτα εἶπεν ὁ πάνσοφος, διὰ νὰ γνωρίσουν τὸν πόθον τὸν ὁποῖον εἶχε νὰ λάβῃ τὸν θάνατον, νὰ μὴ πικραίνωνται, διότι τοὺς ἔβλεπεν ὅτι ἦσαν περίλυποι καὶ ἐφοβεῖτο μὴ στασιάσουν καὶ τὸν ἁρπάσουν ἀπὸ τοὺς στρατιώτας, ἐμποδίσουν δὲ οὕτω τὴν ποθουμένην ὁδοιπορίαν του· τὸ αὐτὸ ἐφοβεῖτο νὰ μὴ κάμουν καὶ εἰς τὴν Ρώμην οἱ εὐσεβεῖς. Ὅθεν προέλαβε καὶ ἔστειλε καὶ εἰς ἐκείνους ἐπιστολήν [3]. Ἀφοῦ δὲ ἔστειλε τὴν ἐπιστολὴν τὸν ἐπῆραν οἱ στρατιῶται καὶ ἐπήγαιναν διὰ ξηρᾶς, διαβαίνοντες πεζῇ ἀπὸ τὴν Τρῳάδα, Νεάπολιν, Φιλίππους, Μακεδονίαν καὶ ἄλλας χώρας, εἰς τὰς ὁποίας ἐδίδασκε τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, στηρίζων τοὺς Ἐπισκόπους καὶ τοὺς Πρεσβυτέρους, νουθετῶν τοὺς νεωτέρους καὶ πάντας διασφαλίζων εἰς τὴν εὐσέβειαν.

Διαπλεύσας λοιπὸν ὁ Ἅγιος τὸ Ἀδριατικὸν καὶ Τυρρηνικὸν πέλαγος ἔφθασεν εἰς τὴν Ρώμην καὶ παρεδόθη ὑπὸ τῶν στρατιωτῶν εἰς τὸν ἔπαρχον τῆς πόλεως, ὅστις ἰδὼν τὰ γράμματα τοῦ βασιλέως, ἐφυλάκισεν ἐπιμελῶς τὸν Ἅγιον. Ὅταν δὲ εἶχον μεγάλην πανήγυριν, κατὰ τὴν ὁποίαν ἦσαν συνηγμένοι ὅλοι τῆς πόλεως, ὄχι μόνον διὰ τὴν ἑορτήν, ἀλλὰ καὶ διὰ νὰ ἴδωσι τὸν Ἅγιον, διότι πανταχοῦ περιέτρεχε ἡ φήμη ὅτι ἔφεραν τὸν Ἀρχιεπίσκοπον Ἀντιοχείας νὰ τὸν φάγωσι τὰ θηρία καὶ δι’ αὐτὸ εἶχον συναχθῆ λαὸς ἀναρίθμητος νὰ τὸν ἴδουν, τότε φέροντες αὐτὸν οἱ στρατιῶται, παρέστησαν εἰς τὸ θέατρον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ μὲν Θεοδώρητος ἐν διαλόγῳ αʹ γράφει, ὅτι ὁ θεῖος Ἰγνάτιος ἐχειροτονήθη εἰς τὸν θρόνον Ἀντιοχείας ὑπὸ τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου· ὁ δὲ θεῖος Χρυσόστομος εἰς τὸ πρὸς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἰγνάτιον ἐγκώμιον αὐτοῦ λέγει, ὅτι ἔγινεν ὁ Θεοφόρος οὗτος ἀνὴρ συνήθης καὶ ἀκουστὴς τῶν Ἀποστόλων, συνδιατρίβων μετ’ αὐτῶν καὶ ρητῶν κοινωνήσας καὶ ἀπορρήτων. Ἐκυβέρνησε δὲ τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Ἀντιοχέων περὶ τὰ τεσσαράκοντα ἔτη.

[2] Περὶ τοῦ Ἱεροῦ Πολυκάρπου βλέπε εἰς τὴν κγʹ (23ην) Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δὲν δύναμαι, λέγει ὁ Ὅσιος Νικόδημος, νὰ παραλείψω ἐνταῦθα τοὺς λόγους τοῦ Θεοφόρου τούτου Πατρὸς Ἰγνατίου, διὰ τῶν ὁποίων δεικνύει πόσον ἔρωτα εἶχεν εἰς τὸν Χριστὸν ὁ μακάριος καὶ πόσον ἐπεθύμει νὰ ἀποθάνῃ διὰ τὴν ἀγάπην του. Διότι οὕτω γράφει εἰς τὴν πρὸς Ρωμαίους δωδεκάτην καὶ τελευταίαν αὐτοῦ Ἐπιστολήν· «Ἀπὸ Συρίας μέχρι Ρώμης θηριομαχῶ διὰ γῆς καὶ θαλάσσης, νυκτὸς καὶ ἡμέρας δεδεμένος δέκα λεοπαρδάλεις (ὃ ἔστι στρατιωτικὸν τάγμα), οἵ καὶ εὐεργετούμενοι, χείρους γίνονται· ἐν δὲ τοῖς ἀδικήμασιν αὐτῶν μᾶλλον μαθητεύομαι, ἀλλ’ οὐ παρὰ τοῦτο δεδικαίωμαι. Ὀναίμην τῶν θηρίων τῶν ἐμοὶ ἡτοιμασμένων! ἃ καὶ εὔχομαι σύντομά μοι εὑρεθῆναι, ἃ καὶ κολακεύσω συντόμως με καταφαγεῖν, οὐχ ὥσπερ τινῶν δειλαινόμενα οὐχ ἥψαντο· κἂν αὐτὰ δὲ ἑκόντα μὴ θέλῃ, ἐγὼ προσβιάσομαι. Πῦρ καὶ σταυρός, θηρίων τε συστάσεις, ἀνατομαί, διαιρέσεις, σκορπισμοὶ ὀστέων, συγκοπαὶ μελῶν, ἀλεσμὸς ὅλου τοῦ σώματος καὶ κόλασις τοῦ διαβόλου, ἐπ’ ἐμὲ ἐρχέσθω, μόνον ἵνα Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐπιτύχω. Καλὸν ἐμοὶ ἀποθανεῖν διὰ Ἰησοῦν Χριστόν· ἐκεῖνον ζητῶ τὸν ὑπὲρ ἐμοῦ ἀποθανόντα καὶ ἀναστάντα. Μὴ ἐμποδίσητέ με εἰς ζωὴν φθάσαι· Ἰησοῦς γάρ ἐστιν ἡ ζωὴ τῶν πιστῶν. Μὴ θελήσητέ με ἀποθανεῖν· θάνατος γάρ ἐστιν ἡ ἄνευ Χριστοῦ ζωή. Ζῶν γράφω ὑμῖν, ἐρῶν τοῦ διὰ Χριστὸν ἀποθανεῖν. Ὁ ἐμὸς ἔρως ἐσταύρωται. Οὐκ ἐστιν ἐν ἐμοὶ πῦρ φιλοῦντι. Ὕδωρ δὲ ζῶν, ἁλλόμενον ἐν ἐμοί, ἐσωθέν μοι λέγει· Δεῦρο πρὸς τὸν Πατέρα. Οὐχ ἥδομαι τροφῇ φθορᾶς, οὐδὲ ἡδοναῖς τοῦ βίου τούτου· ἄρτον τοῦ Θεοῦ θέλω, ἄρτον οὐράνιον, ἄρτον ζωῆς, ὅ ἐστι σὰρξ τοῦ Χριστοῦ. Καὶ πόμα θέλω τὸ πόμα αὐτοῦ, ὃ ἐστιν ἀγάπη ἄφθαρτος καὶ ἀέναος ζωή. Πιστεύσατέ μοι, ὅτι τὸν Ἰησοῦν φιλῶ τὸν ὑπὲρ ἐμοῦ παραδοθέντα».

Πάλιν δὲ ὁ αὐτὸς γράφει ἐν τῇ πρὸς Τραλλησίους Ἐπιστολῇ, ἥτις ἐστὶ δευτέρα τῶν Ἐπιστολῶν του, δεικνύων πόσον μέγας ἦτο καὶ συνάμα πόσον ταπεινός· «Μὴ γὰρ οὐκ ἠβουλόμην ὑμῖν μυστικώτερα γράψαι; ἀλλὰ φοβοῦμαι, μὴ νηπίοις οὖσιν ὑμῖν βλάβην παραθῶμαι. Καὶ γὰρ ἐγώ, οὐ καθότι δέδεμαι καὶ δύναμαι νοεῖν τὰ ἐπουράνια καὶ τὰς Ἀγγελικὰς Τάξεις καὶ τὰς τῶν Ἀγγέλων καὶ Στρατιῶν ἐξαλλαγάς, Δυνάμεών τε καὶ Κυριοτήτων διαφοράς, θρόνων τε καὶ ἐξουσιῶν παραλλαγάς, αἰώνων μεγαλότητας, τῶν τε Χερουβεὶμ καὶ Σεραφεὶμ τὰς ὑπεροχάς, τοῦ τε Πνεύματος τὴν ὑψηλότητα καὶ τοῦ Κυρίου τὴν Βασιλείαν· καὶ ἐπὶ πᾶσι, τὸ τοῦ Παντοκράτορος Θεοῦ ἀπαράθετον. Ταῦτα γινώσκων ἐγώ, οὐ πάντως ἤδη τετελείωμαι ἢ μαθητής εἰμι, οἷος Πέτρος καὶ Παῦλος· πολλὰ γάρ μοι λείπει, ἵνα Θεοῦ μὴ ἀπολειφθῶ». Πρὸς τούτοις λέγει ὁ αὐτὸς περὶ τοῦ Κυρίου· «Τῇ οὗν Παρασκευῇ, τρίτῃ ὥρᾳ ἀπόφασιν ἐδέξατο παρὰ τοῦ Πιλάτου, συγχωρήσαντος τοῦ Πατρός, ἕκτῃ ὥρᾳ ἐσταυρώθη, ἐνάτῃ ἀπέπνευσε, πρὸ ἡλίου δύσεως ἐτάφη. Τὸ Σάββατον ὑπὸ γῆν μένει ἐν τῷ μνημείῳ ᾧ ἀπέθετο αὐτὸν Ἰωσὴφ ὁ Ἀριμαθείας. Ἐπιφωσκούσης Κυριακῆς ἀνέστη ἐκ τῶν νεκρῶν, κατὰ τὸ εἰρημένον ὑπ’ αὐτοῦ. Ὥσπερ ἦν Ἰωνᾶς ἐν τῇ κοιλίᾳ τοῦ κήτους τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας, οὕτως ἔσται καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ καρδίᾳ τῆς γῆς τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας. Περιέχει οὗν ἡ μὲν Παρασκευὴ τὸ Πάθος, τὸ Σάββατον τὴν Ταφήν, ἡ Κυριακὴ τὴν Ἀνάστασιν». Σημείωσαι, ὅτι τὰς Ἐπιστολὰς τοῦ θείου Ἰγνατίου συνέλεξεν ὁ Σμύρνης Πολύκαρπος ἐξ ὧν δώδεκα μόνον σῴζονται (ἂν καὶ ὁ Μελέτιος δεκατρεῖς λέγει αὐτάς).

[4] Ἐν δὲ τῷ Συναξαριστῇ τῶν Ρώσων τῷ ἐκ τῶν χειρογράφων Κωδίκων τοῦ ἐν Ρώμῃ Βατικανοῦ, ἤτοι τῆς Βιβλιοθήκης, συναθροισθέντι, γράφεται ὅτι οἱ λέοντες δὲν ἔφαγον οὔτε τὴν καρδίαν τοῦ Ἁγίου· βλέποντες δὲ αὐτὴν ἀκεραίαν οἱ στρατιῶται τὴν ἔσχισαν, καὶ ὢ θαύματος! εὗρον γεγραμμένον εἰς αὐτὴν μὲ χρυσᾶ γράμματα τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς Χριστός». Ἡ δὲ Ἀνακομιδὴ τοῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου ἑορτάζεται κατὰ τὴν κθʹ (29ην) τοῦ Ἰανουαρίου (βλ. τ. Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Τὴν προσωνυμίαν Θεοφόρος, ἥτις ἐδόθη εἰς τὸν Ἅγιον, βεβαιοῖ ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς καὶ Νικηφόρος ὁ Κάλλιστος βιβλ. βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. λεʹ καὶ ὁ νεώτερος Δουπῖνος ἐν τῷ Χρονολογικῷ πίνακι τῶν ἐκκλησιαστικῶν συγγραφέων, ὁ ὁποῖος γράφει προσέτι, ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ἦτο ἑπτὰ ἐτῶν ὅταν ἐβαστάχθη ὑπὸ Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ. Ἔπρεπε δὲ νὰ ὀνομάζηται παθητικῶς θεοφόρος καὶ οὐχὶ ἐνεργητικῶς Θεοφόρος, καθὸ βασταχθείς, οὐχὶ δὲ βαστάσας τὸν Θεόν, ὡς ψυχρῶς καὶ μικροπρεπῶς λέγουσί τινες. Πλὴν καὶ Θεοφόρος ἄλλως ἦτο ὡς τὸν Θεὸν ἔνοικον φέρων ἐν τῇ ψυχῇ, καὶ ὡς τὸ ὄνομα Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ ἐγγεγραμμένον ἔχων ἐν τῇ καρδίᾳ του, καθὼς ἐλέχθη ἀνωτέρω.